Jiksoon Yim
任直淳 임직순
Information
Jiksoon Lim is a person who has lived along the Korean contemporary art for a long time. He actualizes his record on a flat space like an artist, shifting his objects of cognitions from modern to contemporary. Moreover, his method of painting is conceptual which leads to a conceptual approach to the artistic world-building. Not to mention that the term concept is an artistic attitude based on naturalism that affirms the natural form to the end. In this way, the fact that the artist has his artistic root in the nature is the result of the inherent constitution being natural. He is trying to recreate the mystery and beauty of nature with all the powers that human beings can express to transform the nature, the work of God, into human art.
The artist is a type of person searching for infinite internal transformation in a simple subject consciousness rather than various themes or an outward theme. His artistic world is pretty versatile, a different scene or a different theme and newness comes out as you see it more than once. It is because the artist is some sort of an explorer of beauty who is searching for the strange secret of the object or the identity of the mysterious nature and repeating the new formative experiment based on all the observations. When I look at the works of the artist Jiksoon Lim, I feel familiar. It invites warm feelings in the mind of the viewer and gives a kind of satisfaction. It is his work that induces comfortable and stable psychology rather than tense or imminent feelings.
The work of Jiksoon Lim is empathetic and tasteful. The fact that there is empathy results in a purifying action in the mind through the act of seeing, and a refreshing feeling of life through such purification. The taste means that you feel psychological satisfaction through the act of seeing and reaching deep harmony through such satisfaction. Such feelings towards Jiksoon Lim is generated from the fact that the artist looks at nature, interprets it and creates art that has a meaning towards nature, all of which constitute to moving the viewers in a profound and serene way.
화가 임직순은 오랫동안 한국의 현대미술과 더불어 살아온 사람이다. 그의 인식의 대상에는 근대에서 현대로 옮겨지는 역사적인 과정에서 미술가답게 그의 기록을 평면 위에 실현하고 있다. 더구나 그의 회화의 방법은 철두철미 구상적이기 때문에 우선 세계를 표현하는 방법이 구상적이다. 구상이란 말할 것도 없이 자연주의에 기반을 둔 예술적 태도로서 끝까지 자연형태를 긍정하는 것이다. 이와 같이 화가 임직순의, 예술작품의 뿌리가 자연에 있다 함은 본질적인 체질이 자연적이라는 데서 오는 결과이다. 그는 자연의 신비와 아름다움을 인간이 표현할 수 있는 모든 힘을 동원해서 재창조함으로써 신의 작품인 자연을 인간의 작품인 예술로 전환시키고자 노력하고 있는 것이다.
화가 임직순은 다양한 주제나 외양적인 주제보다는 단순한 주제의식 속에서 무한한 내적인 변모를 탐색하는 타입의 사람이다. 언뜻 보기에는 한결같은 장면이거나 주제이건만 보면 볼수록 다른 맛과 새로움이 돋아나는 것이 그의 작품 세계이다. 그것은 화가 임직순이 물체의 기묘한 비밀이나 신비로운 자연의 정체를 찾아서 온갖 관찰을 토대로 해서 새로운 조형 실험을 거듭하고 있다는, 일종의 미의 탐색자이기 때문이다. 화가 임직순의 작품을 보면 언제나 정다운 생각이 든다. 그것은 보는 사람의 마음속에 따뜻한 심정을 불러일으키고 일종의 만족감을 갖게 한다. 긴장되거나 절박한 감정보다는 편안하고 안정된 심리를 유발하는 것이 그의 작품이다.
화가 임직순의 작품은 정이 있고 맛이 있다. 정이 있다는 것은 본다는 행위를 통해서 마음에 정화작용이 일어나고 그러한 정화작용을 통해서 흐뭇한 생명감을 낳는다. 맛이 있다는 것은 본다는 행위를 통해서 심리적인 만족감 을 느끼고 그러한 만족감을 통해서 깊은 조화에 이른다는 의미다. 이와 같은 임직순의 작품에 대한 느낌은 바로 화가 임직순이 자연을 바라다보고, 자연을 해석하고, 자연에 의미를 준 그 창조행위가 우리들에게 깊고도 고요한 감동을 주기 때문이다.
Profile
1921 2월12일 충북 괴산 출생
1943 일본 니혼미술학교 유화과 졸업
개인전
2002 임직순 회고전 표갤러리
1989 개인전 현대화랑
1985 개인전 신세계미술관
1980 개인전 현대화랑
1978 개인전 동경 반전화랑
1977 개인전 일본 성강화랑
- 개인전 동경 시세이도화랑
1974 개인전 일본 동경 시세이도화랑
1973 개인전 프랑스 파리 Monet&Peterie
1972 개인전 일본 동경
- 개인전 신문회관
1969 개인전 신세계화랑
1964 개인전 신문회관
1958 아시아 반공미전 서울
1949 개인전 미국공보관
단체전
2006 예화랑 개관 28주년 특별기획전 ‘Into the Aura’展 예화랑
2003 예화랑 개관25주년 특별기획전 ‘한국의 美感’展 예화랑
1999 한국미술50년:1950-1999 갤러리현대
1997-1998 한국고대미술:유화-근대를보는눈 국립현대미술관
1992 한국근대미술명품전 호암갤러리
1989 한국미술명가전 대전미술관
1986 한국현대미술의어제와오늘전 국립현대미술관
1985 서울현대미술전 미술회관
- 한국양화70년전 호암갤러리
1984 한국미술대상전 서울
1983 한국현대미술전 대만 국립역사박물관
1982 살롱도톤느 파리
1981 살롱도톤느 프랑스 파리
1980 뉴욕한국작가6인전 뉴욕 한국문화원
1976 한일미술교류전 동경 야마토화랑
1953 제2회 국전 경복궁미술관
1949 제1회 국전 경복궁미술관
1940 제19회 조선미전입선 경복궁미술관
수상
서울시 문화상
제2회 오지호 미술상
제19회 선전 입선
한국문예상
1956 제5회 국전 문교부 장관상 문교부
1957 제6회 국전 대통령상 문교부
1961 조선대학교 문예상 미술본상
1968 제12회 전라남도 문화상 전라남도
1986 제18회 대한민국 문화예술상 문화공보부